Aluminium en RVS: de verschillen

Aluminium en RVS: de verschillen

Weet jij de verschillen tussen aluminium en RVS (RoestVastStaal)? Waarom kies je voor het ene metaal en niet voor het andere? Aluminium en RVS hebben ieder hun eigen toepassingen in plaatwerkprojecten. Maar wat zijn de verschillen?

De voornaamste verschillen tussen de twee metalen is de samenstelling. Aluminium is een natuurlijk element terwijl RVS een zogenaamde legering is. Een legering is een kunstmatig mengsel van metaal met andere elementen zoals chroom en koolstof. Deze elementen zorgen ervoor dat het staal niet roest (oxideert).

De verschillen

We zetten hierbij nog meer duidelijke verschillen tussen de twee materialen uiteen:

Kracht en gewicht
Aluminium en RVS verschillen in kracht en gewicht. Aluminium is een minder sterk materiaal dan staal. Dit brengt een aantal eigenschappen met zich mee. Het materiaal is flexibeler en breekt eerder. Breekplaatjes, een extra bescherming bij het gebruik van veiligheidskleppen zijn daarom altijd gemaakt van aluminium. Verder is de dichtheid van aluminium drie keer kleiner dan die van RVS, een lagere dichtheid zorgt voor een lager gewicht. Dit is de voornaamste reden waarom bijvoorbeeld vliegtuigen en veel onderdelen van auto’s van aluminium zijn gemaakt. RVS is veel sterker dan aluminium en vervormd nauwelijks onder extreem gewicht of hitte. Dit materiaal is daarom vaak de basis voor keukenapparatuur, woningbouw en scheepsbouw. Het gewicht is daar minder van belang.

 

Corrosie
We benoemden het al eerder, de samenstelling van beide materialen verschilt nogal. Dit heeft vooral invloed op corrosie-bestendigheid. RVS is een samensmelting van chroom, ijzer, nikkel, mangaan en koper. In combinatie met de niet poreuze eigenschappen van het staal, neemt de weerstand tegen corrosie toe. Aluminium is een natuurlijk element en heeft uit zichzelf een hoge oxidatie- en corrosieweerstand. Wanneer het metaal in aanraking komt met zuurstof ontstaat er een oxidatielaag op het aluminium. Dit fungeert als beschermlaag tegen corrosie op korte termijn.  Wanneer het metaal aan een zuur of alkalisch milieu wordt blootgesteld, zal er toch corrosie optreden. Om dit te voorkomen kan aluminium worden geanodiseerd. Hierbij wordt het aluminium in een bad gelegd met verdund zwavelzuur waarin de oppervlakte wordt omgezet in een duurzame, corrosiebestendige en slijtvaste oxidelaag.

 

Warmtegeleiding
Aluminium heeft een veel betere thermische geleidbaarheid dan RVS. Dit is de reden waarom het gebruikt wordt voor autoradiatoren en airconditioningssystemen. RVS kan daarentegen worden ingezet bij gebruik waarbij het materiaal aan hogere temperaturen onderhevig is. Aluminium smelt en wordt zacht bij zo’n 200 graden Celsius. RVS smelt pas bij zo’n 900 tot 1000 graden Celsius.

 

Maakbaarheid
Aluminium plaatwerk is lichter en elastischer, waardoor het gemakkelijker te snijden en te vormen is. In combinatie met de goede warmtegeleiding van het metaal is het uitermate geschikt voor kookgerei, pannen en ketels. RVS is daarentegen zeer sterk en zwaar waardoor het logischerwijs wordt ingezet voor projecten als dakbedekking, grote apparatuur en wolkenkrabbers.

 

Geleidbaarheid
Aluminium is een zeer goede stroomgeleider. RVS daarentegen helemaal niet. Bovengrondse hoogspanningslijnen zijn daarom gemaakt van aluminium.

 

Wil jij een product of onderdeel door ons laten maken en twijfel je tussen RVS of aluminium? Hopelijk helpt dit blog je bij het maken van de juiste keuze. Heeft u nog andere vragen over RVS of aluminium? Neem dan contact met ons op.

© 2018 Dumaco