Samenwerking Heering en Dumaco

Welke invloed heeft onze fusie gehad op de samenwerking met onze klanten? Een vraag die veel jarenlange klanten zich ongetwijfeld gesteld hebben. De integratie van verschillende bedrijven onder één noemer heeft onze productiecapaciteit aanzienlijk vergroot. Niet alleen de capaciteit maar ook de productietechnieken zijn uitgebreid. Wij hebben daardoor stappen gemaakt op het gebied van ketenintegratie. Hoe ervaart de klant dit in de praktijk? We spraken met Arno Meester van Heering uit Dedemsvaart.

Heering uit Dedemsvaart is al ruim 50 jaar toeleverancier in de bouwbranche voor gevelbekleding, plafondsystemen, vensterbanken en kozijnafwerking en andere producten die worden toegepast op de schil van een woning. Hun producten worden verkocht via professionele hout- en bouwmaterialenhandelaren en via aluminium- en kunststofraambedrijven. Het juist presenteren van de producten is een belangrijke onderdeel van de succesformule van Heering. Dumaco heeft de afgelopen jaren honderden displays mogen produceren  voor hun belangrijkste merk in gevelbekleding, Keralit.

keralit display 3Marktleider in gevelbekleding

“Na 50 jaar zijn we echt een gevestigde naam geworden in de bouwbranche,” vertelt Arno Meester. “Vooral op het gebied van gevelbekleding staan we bekend als dé specialist. We besteden hierbij veel aandacht aan het verbeteren en vernieuwen van ons assortiment, met een focus op duurzame kwalitatief hoogstaande producten. We zijn marktleider geworden in dit segment met het merk Keralit, waarmee we in 1997 op de markt kwamen. Keralit is een kunststof waarmee gevels en dakranden worden bekleed. Het materiaal is zeer duurzaam, onderhoudsarm en zorgt voor een verzorgde, stijlvolle uitstraling.”

Totstandkoming samenwerking met Dumaco

Heering en Dumaco kwamen in 2015 met elkaar in contact toen Heering op zoek was naar een leverancier voor nieuwe productdisplays.

“Onze oude displays waren verouderd. Dit terwijl we de  Keralit producten  op de best mogelijke manier willen presenteren. Presentatie is belangrijk in de marketingmix.  Voor het ontwerp zijn we gaan samenwerken met een industrieel ontwerper. Deze staat bekend als een van de beste in zijn vakgebied, hij ontwierp dan ook niet voor niks voor grote merken zoals  IKEA. Toen de ontwerptekeningen klaar waren zijn we de markt opgegaan en hebben deze verspreid onder metaalbewerkers. Bij de eerste kennismaking met Dumaco – toen nog DPA Plaatwerk Kampen – was er direct een klik, met als bijkomend voordeel dat het bedrijf in de regio zit. Kwaliteit staat voorop en daar kunnen wij ons goed in vinden.”

De displays worden ingezet als promotiemateriaal voor de producten van Keralit en zijn te bewonderen bij professionele bouwmaterialenhandelaren in Nederland. Via deze weg bereikt Heering de aannnemer-, timmer-, en klussenbedrijven die op zoek zijn naar o.a. gevelbekledingsproducten. De particuliere markt bereiken ze door hun displays te plaatsen bij kunststof- en aluminiumramenbedrijven. De displays zijn een essentieel onderdeel van de marketingmix en dragen bij aan het verkoopsucces van Keralit producten.

Verloop van de samenwerking

De samenwerking tussen Heering en Dumaco is nog steeds succesvol. Sinds 2015 zijn er meerdere projecten gerealiseerd waarbij Heering het ontwerp van de displays aanlevert en Dumaco de productie voor rekening neemt. “Een prettige samenwerking,” aldus Arno. “Waar we naar op zoek waren was een partij die al in de ontwerpfase meedenkt. Hoe maken we van een schets of tekening een uitvoerbaar product? Dumaco ondersteunt en adviseert ons en werkt onze ontwerpen technisch uit. We zijn daarin echt een team geworden.”

Ketenintegratie door fusie

Arno Meester heeft de fusie van de verschillende plaatwerk bedrijven tot Dumaco van dichtbij meegemaakt. Welke invloed heeft dit gehad op de samenwerking?

“De fusie heeft niet nadelig uitgepakt. Het voordeel van meerdere bedrijven zijn de synergie voordelen die het biedt. Om een voorbeeld te noemen: DPA Plaatwerk moest het poedercoaten van onze displays uitbesteden. Nu kan het in de keten worden opgenomen en wordt het poedercoaten in-house gedaan. Dit zorgt voor snellere doorlooptijden en kostenvoordelen.  De communicatie met het bedrijf is hetzelfde gebleven. Binnen Dumaco Kampen hebben we een aantal vaste contactpersonen die altijd klaar staan.”

keralit-displayToekomst van de samenwerking

Hoe ziet de toekomst in de samenwerking eruit? Arno legt uit: “De technische knowhow is wat wij nodig hebben. En dit heeft Dumaco in overvloed. Ik lever een animatie of grafisch ontwerp aan en zij kunnen dit vertalen naar een technisch uitvoerbaar model. Daarnaast is de communicatie heel prettig. Ze denken mee en zijn flexibel. Een voorbeeld hiervan is een situatie waarin een pas geleverde display rammelde. We hadden echt geen idee waar het vandaan kwam. Nadat we de situatie aan het team van Dumaco hadden uitgelegd kwamen zij direct naar ons toe om het probleem op te lossen. Dit typeert de kracht van het bedrijf. Ze zijn oplossingsgericht en staan altijd voor ons klaar.”

Inmiddels staat er een sterke samenwerking en is Heering bezig met het ontwikkelen van een display voor een zusterbedrijf. “Ik kan geen reden bedenken waarom we Dumaco niet betrekken bij het ontwikkelen van productdisplays voor dat project. Never change a winning team”.

Dumaco is er trots op een bijdrage te mogen leveren aan het succes van de Keralit producten van Heering. Wil je meer weten over Keralit en de andere producten van Heering? Bekijk dan hun website https://www.heering.eu/.